Kezdjük a legrövidebb, de annál fontosabb témával. Biztos, hogy az egész folyamat hátterében csak a fizetés áll?
Sok munkatárs a magasabb bérek, vagy jobb feltételek miatt külföldre költözik, illetve egy kicsit nagyobb fizetésért elhagyja a vállalkozást. Ennek eredményeként a vállalatnak folyamatosan új embereket kell keresnie és az időigényes kiválasztás és betanítás miatt romlik a produktivitás. A hatékonyság a csapatmunkában rejlik, olyan emberek csapatában, akik tudnak a másik keze alá dolgozni. A munkavállaló megbecsülése szavakkal, tettekkel, pénzügyi és nem pénzügyi motivátorokkal, illetve a szükséges élet és egészségvédelmi eszközök biztosításával is jelentősen csökkenti a fluktuációt.
A munkavállaló "agresszívebb" megtartása céljából a dolgozónak a munkaruha költségének felét ki kell fizetnie, ha egy éven belül felmond. Ez egy fegyelmezett döntés, de csökkenti a fluktuációt. Lehet döntési opciót is adni neki, hogy „Én ezt a munkaruhát, cipőt veszem neked, de ha te drágábbat szeretnél, akkor levonjuk a fizetésedből a különbözetet.
Továbbá fontos a megállapodás a munkavállalóval. Ezt meg tudja oldani egy kis trükk, amit mindjárt leírok, de azt szögezzük le, hogy valamit megérteni egyszerű, de alkalmazni nehezebb, jól alkalmazni, pedig még nehezebb. A módszer úgy szól, hogy le kell írni egy papírra, hogy mi mit adunk neki és le kell írnia neki is, hogy mit ad ő. A két fél hozzáadott értékének aránylag egyeznie kell, ellenkező esetben növekszik a konfliktus esélye. Fontos, hogy ne csak rámondja, hogy „Persze, minden szombaton bejövök” és az első adandó alkalommal felmond, hanem tényleg megértetni vele minden negatív dolgot is, hogy „Igen, ez vár rád, de ezt kapod cserébe.” Így a jövőben nem lesz veszekedés a megállapodás részleteivel. Fontos ebben megállapodni, ugyanis így lehet megtartani az embereket hatékonyan. Törekedjünk továbbá, hogy a munkaidő ne minden héten legyen több, mint heti 40 óra.
Vezessük be a teljesítményarányos karácsonyi bónuszt, ami nagyságrendileg 50-100 ezer Ft közötti összeg. Ne aggódj ezen az összegen, nemsokára elmagyarázom, hogy miért. A karácsonyi bónusz jelentősen motiválja a munkavállalót, hogy maradjon. Mivel az idő pénz és neked sok a dolgod, nem nagyon fér bele, hogy reggel a villanyszerelőket várogatod. De mondhatod azt, hogy aki a hónapban egyszer sem késik el, az kap 20 ezer Ft-nyi bónuszt hónap végén, de kérlek ezen se aggódj, illetve a következőn sem. (Természetesen mondhatod azt is, hogy aki egynél, kettőnél többször késik, az nem kap bónuszt, mert véletlenek vannak.)
Vagy a másik kardinális probléma: a dohányzás. Ez kellemetlen, mert a szerelési folyamat gyakran akár 10 percre is leáll óránként, de ha ez nem lenne elég, végtelenül frusztrálja azt, aki így 8×10 percet, vagyis naponta 1 óra 20 perccel többet dolgozik. Ne feledjük, hogy nem csak a rossz fizetés miatt mennek el az emberek. Az igazságtalan fizetés ugyanolyan rossz. Azért rossz, mert emberileg megalázó. Adj további 20 ezer Ft-ot annak, aki nem dohányzik.
Most azon gondolkodsz, hogy „Oké, de miből fizetem ezt ki?” Nagyon egyszerű: kalkuláld azt, hogy a munkavállalók egyik hónapban sem késnek el és nem dohányoznak. Számolj egy karácsonyi bónusszal ennek a költségét, oszd el 12-vel és vond ki az éves bérköltségből. Így neked ez nem extra költség, viszont a munkavállalót magad mellé állítottad. Ne úgy kommunikáld, hogy mennyi az alapbér és ha nem dohányzol és nem késel el, hanem ennyi a havi béred, mert nem dohányzol és nem késel el. Ha dohányzol: -20 és ha elkésel havonta akár egyszer is: -20 ezer Ft. Továbbá ennyi és ennyi a karácsonyi bónusz összege és mondasz egy számodra ideális, de elfogadható feltételt. Illetve tegyük hozzá, hogy bruttó 60 ezer Ft karácsonyi bónusz havi bruttó 5 ezer Ft.
Viszont a munkának csak egy része a valós munkavégzés. Rendszerben kell gondolkodnod. Gondolom, már unod a: „Hé főnök, ezt hogy is mondtad? Hogy is volt? Hú, nem emlékszem, hogy mondtad?” kezdetű mondatokat. Erre is van megoldás. Most, hogy már jelentősen lecsökkentetted a fluktuációt és olyan embereket vettél fel, akik szakmailag fejlődni szeretnének, kialakíthatod a rendszereidet. Most azt gondolod, hogy ez bonyolult dolog. Hát nem, mert nem kell nagyban kezdeni. Kezdd kicsiben, tehát legyen nálad egy jegyzetfüzet, vagy határidőnapló, vagy egy olyan időtervező eszköz, amivel professzionálisan meg tudod tervezni az egész életed úgy, hogy nem felejtesz el soha semmit és minden kész van, amit elterveztél.
Ezt az eszközt és a képzést követő videókat majd a vásárlásokért járó kuponokért tudod beváltani (így tudtam megoldani, hogy ingyenes legyen a képzés). Tehát ebbe a dokumentumba írd le a munkavállalóid kérdéseit és azt is, hogy hányszor tették fel ezt a kérdést. Mivel ez a képzés rengeteg időt fog felszabadítani a munkádból, ezért lesz mondjuk heti fél órád arra, hogy ezeket a kérdéseket kifejtsd és ezt bővítsd folyamatos információkkal. Érdd el, hogy ezt a munkatársaid megtanulják! Ez heti fél óra neked és ennyi nekik. Megkérheted őket arra, hogy hétvégén olvassák el és hétfőn kikérdezed.
Ez a vállalkozásod „Gyakran ismételt kérdései”, amit nem csak arra használhatsz fel, hogy megelőzd a folyamatosan ismétlődő kérdéseket, hanem segítségével könnyebb betanítani egy új villanyszerelő kollégát a folyamatokra és a szabályokra. Ezáltal az új munkavállaló gyorsan, stresszmentesen beilleszthető a cégbe, ami szintén csökkenti a fluktuációt.

1️⃣ Iratkozz fel hírlevelünkre, és elküldjük neked a cikk folytatását, és egy 3000 Ft-os kupont. Az üzleti alaptréning tele van olyan gyakorlati tanáccsal, amik több problémádat azonnal képesek megoldani. Ne feledd! Én is villanyszerelő vagyok, és csak arról írok ami tényleg fontos. 📩
2️⃣ Kattints ide https://www.strongvill.hu/blog , és fedezd fel többi cikkünket, amelyek hasonló fontosságú problémák megoldásairól szólnak.! 💻🔍
Tedd meg az első lépést hogy kevesebb idő, és energia befektetésével eredményekben gazdag nyugodtabb életet élj 🎯, és ha vásárolni szeretnél a webshopban is szívesen várunk.